Hvordan lykkes med konflikthåndtering på arbeidsplassen i krisetider?

 
WPD_LarsAsleEinarsen_engasjert-kopi beskjært.jpeg

Forhindret fra å møtes for og heve kompetanse?

Vi leverer spennede webinarer og digitale læringsmoduler innen håndtering av konfliker og trakassering!

Lars Asle Einarsen, organisasjonspsykolog og Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi

Lars Asle Einarsen har lang erfaring fra arbeid med komplekse og omfattende konflikter i virksomheter. Her er fem av hans tips for hvordan du lykkes best i arbeidet med konflikter.

  1. Forankre metodikk og arbeidsprosess hos ledelsen

  2. Bygg arbeidet ditt på arbeidsmiljøloven, HMS- forskriften og lover og regler for formelt, korrekt saksbehandling

  3. Samarbeid tett med tillitsvalgte og vernetjenesten

  4. Gjennomfør full og formelt korrekt åpenhet - kontradiksjon

  5. Stopp baksnakking og bearbeiding av konflikten på uformelle arenaer

 
 

Konflikter demper seg, blir usynlige, men forsvinner sjelden uten systematiske tiltak - heller ikke når organisasjoner møter kriser som Covid 19!

Sannsynligvis har krisen knyttet til Covid 19 ført til at arbeid med samarbeidsproblemer og konflikter på arbeidsplassen stoppes eller utsettes. Dette er naturlig da krisesituasjoner gjør at vi fortrenger mange vanskelige følelser og problemer i relasjon til andre helt automatisk, for å håndtere det som er viktigst. Dette kan i lite eskalerte konflikter gi en god pause eller timeout fra problemene, eller til og med føre til at vi faktisk klarer å komme ut av dårlige mønster for godt.

For mer eskalerte konflikter kan krisen også gi en pause, men disse konfliktene vil ikke forsvinne men heller “gå i dvale”. Slike konflikter vil raskt kunne blusse opp igjen underveis i selve krisen dersom partene blir utsatt for stor arbeidsbelastninger, usikkerhet og press. Om de ikke viser seg i krisen, vil de dukke opp igjen når arbeidshverdagen normaliserer seg.

For ledere og medarbeider som står i sterkt eskalerte konflikter, og for dem som har og eventuelt fremdeles opplever seg utsatt for krenkelser, utilbørlig oppførsel og/eller trakassering, vil krisen sannsynligvis gi en pause og litt hvile, men også medføre enda større belastninger. Arbeid med å løse sakene kan stoppe opp. Ved permittering eller utstrakt bruk av hjemmekontor kan det bli mye tid til å gruble og tenke på utfordringene, og digital kommunikasjon kan både forebygge og forsterke den uheldig og uønskede samhandlingen.

Vi leverer både konflikthåndteringstjenester og rådgiving, spennende og utfordrende digitale kurs, seminarer, læringsmoduler og foreleseninger knyttet til alle sider ved det å håndtere konflikter, trakassering og klager.

Ta kontakt for mer informasjon.

KartleggingGasta Design