WPD_Konflikthåndtering.jpg

Konflikthåndtering - Konfliktløsning

For å skape eksepsjonelle resultater må virksomheter evne å legge til rette for samarbeid mellom medarbeidere med ulik kompetanse og ulike egenskaper. Skal du få dette til må ledere og medarbeidere både tåle og håndtere kraftfulle og kompliserte konflikter. Ny forskning viser at klima for konflikthåndtering, definert som forventinger ledere og medarbeidere har til at konflikter som oppstår vil bli håndtert på en god måte, er avgjørende for ansattes trivsel, og for å forebygge mer alvorlige problemer.

 

En gjennomgående god praksis for konflikthåndtering i en virksomhet forutsetter:   

  1. gode rutiner og retningslinjer for konflikthåndtering og en praktisk etterlevelse av dette i virksomheten

  2. ledere og HR / verneombud med en omforent forståelse av rolledeling, spilleregler og med kunnskap om tilhørende lover og forskrifter 

  3. et godt ytringsklima og gode arenaer for å ta problemer og utfordringer i god dialog i en tidlig fase

  4. kjennskap til hvordan konflikter oppstår og utvikler seg før de får en avslutning

 
 

 

Håndtering av omfattende arbeidsmiljøutfordringer

Noen ganger utvikler det seg store samarbeidsutfordringer og konflikter i virksomheter der mange eller til og med alle medarbeidere og ledere til slutt er involverte.  Slike situasjoner kan komme til utrykk gjennom anonyme varslinger og klager fra medarbeidere, eller gjennom varslinger og bekymringsmeldinger fra tillitsvalgte og/eller verneombud. De kan også komme til syne gjennom mer tradisjonelle arbeidsmiljøkartlegginger, eventuelt omfattende samarbeidsproblemer. 

Varslingen og bekymringene kan peke på forhold som helseskadelige arbeidsmiljø/ledelse, påstander om store konflikter, utilbørlig oppførsel, krenkelser, trakassering, gjengjeldelse m.m. Situasjonen kjennetegnes som oftest av sterkt, sviktende tillit mellom ledelsen og medarbeidere, ofte mellom fagforeninger og vernetjenesten på den ene siden og ledelsen på den andre siden. Situasjonen har vanligvis utviklet seg over lang tid og mange tiltak kan ha vært forsøkt uten at disse har gitt varig effekt.

WorkPlaceDevelopers AS har utviklet en metodikk og spesialisert seg på å bistå arbeidsgivere i arbeidet med å løse slike situasjoner. Sammen med ledelsen, vernetjenesten og fagforeningene og med bruk av vår metodikk, sikrer vi at det igjen etableres tillit gjennom virksomme og formelt, korrekte arbeidsmåter som løser konflikter, saksbehandler ev. klager og varslinger og etablerer tiltak for virksomheten som helhet.

Samtalebasert konfliktløsning for medarbeidere og ledere

WorkPlaceDevelopers AS tilrettelegger sammen med arbeidsgiver konfliktløsningsprosesser tilpasset den enkelte situasjon og virksomhet. Slike prosesser kan designes for å løse konflikter mellom to eller flere personer, men også mellom grupper. Vi følger opp konfliktløsningsprosessene over tid for raskt å kunne håndtere nye utfordringer og sikre varige effekt av løsninger og tiltak.

God konflikthåndtering krever formelt korrekte rammer og psykologisk forståelse av konfliktdynamikk. Når dette er på plass må og kan konflikter løses gjennom dialog mellom de involverte. Dette krever et sett samtaler over tid basert omforent, klar og riktig rolleforståelse og formelt korrekt og god ledelse. Samtalene gjennomføres med passe store intervaller, det må være mange nok til å ivareta både den relasjonelle og saklige kompleksiteten i konflikten, de må gjennomføres på en systematisk, forutsigbar måte og strukturert med god tid. I tillegg til klare og omforente formelle rammer, systematikk og forutsigbarhet, kan ulike pedagogisk og psykologiske metoder benyttes i samtalene. 

 
 
 

Prosesser for å løse konflikter mellom grupper av ansatte

WorkPlaceDevelopers AS bidrar med gjennomarbeidede metoder, veiledning og direkte bistand til å løse konflikter mellom grupper, mellom grupper og enkeltpersoner og mellom leder og ansatte. 

Vi tilrettelegger for løsning av konflikter mellom grupper av ansatte. Selv om slike konflikter er ganske vanlige i arbeidslivet, er det sjelden at de gjøres gjenstand for aktiv og konstruktiv konfliktløsning. 

 Ofte fremstilles slike konflikter og arbeidsmiljøproblemer til å handle om grupper av ansatte og en leder eller ledelsen. Noen ganger er dette riktig, men ikke sjelden «slår ansatte sammen» konflikter basert på ulike erfaringer og interesser og kanskje uten å selv være klar over det, for å slippe belastningen med å stå alene i sin egen konflikt. Å samle alle ansatte eventuelt inklusive leder til seminar for løse arbeidsmiljøproblemene fører imidlertid ofte til at det defineres uklare årsaksforhold og forklaringer med tilhørende lite virksomme tiltak og løsninger.

WorkPlaceDevelopers har utviklet metodikk som gjør det mulig å håndtere slike sammensatte problemer på avgrensede og ryddige måter.

Veiledning og støtte til HR- , HMS- og BHT-rådgivere og ledere

WorkPlaceDevelopers AS tilbyr veiledningssamtaler til rådgivere og ledere som ønsker vurderingsstøtte og har behov for en objektiv partner for refleksjon og diskusjon.

 
 
 
Det kan være vanskelig å vite hvordan man håndterer slike utfordringer på best mulige måte. Vi bistår mange virksomheter i dag med rådgivning knyttet til håndtering av konflikter. Dersom du har behov for en faglig dyktig og objektiv sparringspartner for å diskutere en kompleks problemstilling knyttet til konflikt, ta kontakt med oss.