Hvordan håndtere krevende konflikter og varslinger
- Hjelp til selvhjelp!
Det har heldigvis blitt mer og mer akseptert å ta opp samarbeidsutfordringer, konflikter og opplevelsen av uakseptabel oppførsel på norske arbeidsplasser. Denne aksepten har imidlertid utviklet seg raskere enn kompetansen virksomheter har i håndteringen av tematikken. Usikkerhet, sviktende samarbeid og koordinering internt fører ofte til at virksomheten ikke klarer å håndtere sakene.
Målet for vårt kurs er at virksomheter skal
redusere usikkerhet for hvordan håndtere konflikten når den oppstår
redusere kostnadene, både økonomiske og menneskelige ved konflikthåndtering
bli mest mulig selvgående i håndteringen av konflikter og klage / varsling
gjenopprette skadene på arbeidsmiljøet etter konflikter, klager og varslinger.
Kurset gir deg en introduksjon til hvordan du og din virksomhet kan forebygge og ta kontroll på konflikter og klager / varslinger ved hjelp av en helhetlig, konkret og praktisk metodikk. Du vil få en god overordnet forståelse av de viktigste utfordringene i denne type arbeid, og ikke minst konkrete verktøy forankret i formelle krav.
Kurset passer for både ledere, HR og HMS ansatte, verneombud og fagforeningsrepresentanter, og man vil få ekstra utbytte dersom Arbeidsmiljøutvalget kommer samlet på kurset.
Sted/tid:
Etter avtale
Pris: Per person kr. 10.000,- eks. mva - inkl. materiell - minimum 8 deletakere
Påmelding: epost: lars.asle.einarsen@wpd.no
Rehabilitering av personer som har vært gjennom konflikt, klage- og varslingssaker.
Har du opplevd kolleger eller ansatte som aldri blir ferdig med sine opplevelser? De har opplevd konflikter, blitt utsatt for krenkelser eller utilbørlige handlinger og saken er håndtert, men de fortsetter å snakke om saken - om igjen og om igjen. De blir frustrerte, sårbare og/eller på vakt. Noen hisser seg raskt opp for småting, andre blir kjempestresset og trekker seg med en gang det blir litt temperatur i en samtale. Noen er lite rause, tar raskt til motmæle og er lite fleksible, andre sier ikke noe og blir fort sykemeldte. Vi har laget metoder som kan benyttes for å hjelpe medarbeidere og ledere til å bearbeide og komme seg videre etter tunge, psykososiale belastninger på jobben.
Type kurs: Bedriftsinternt
Varighet: 1 eller 2 dagers kurs
Kursinstruktør: Lars Asle Einarsen, Organisasjonspsykolog og Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi
Hvordan gjenopprette et fullt forsvarlig arbeidsmiljø etter saksbehandling av klager og varsel?
Mange har opplevd at støyen mellom involverte parter i en klagesak ikke roer seg etter at selve undersøkelsen av klagen er sluttført. Det er det mange grunner til. Vi har utviklet en metodikk for hvordan arbeidsgivere kan, og må arbeide når konklusjonene av saksbehandlingen av selve klagen foreligger. Kurset definerer ulike fremgangsmåter avhengig av de forskjellige mulige konklusjoner i en saksbehandling, og du får innføring i en rekke ulike typer samtaler du vil kunne måtte gjennomføre.
Type kurs: Bedriftsinternt
Varighet: 1 eller 2 dagers kurs
Kursinstruktør: Lars Asle Einarsen, Organisasjonspsykolog og Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi
Kreativ problemløsning i situasjoner med konflikter og spenninger
Når konfliktnivået er lavt, men du kjenner at diskusjonen låser seg raskere og raskere, at det ikke har vært fremdrift og utvikling i argumenter og at diskusjonen flytter seg ut av møterommet og inn på kontor og lunsjrom. Da er det viktig å forsterke dialogen, finne verktøy som kan åpne nye perspektiver og skape grunnlag for nye og innovative måter å se løsninger. Men hvordan får du dette til? Vi gir deg innblikk i nyttige metoder og verktøy.
Type kurs: Bedriftsinternt
Varighet: 1 eller 2 dagers kurs
Kursinstruktør: Lars Asle Einarsen, Organisasjonspsykolog og Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi
Hvordan håndtere store og kompliserte arbeidsmiljøutfordringer med anonyme varslinger?
Det er ikke uvanlig at ansatte varsler kollektivt om kritikkverdige og/eller helseskadelige psykososiale forhold i arbeidsmiljøet. Andre ganger varsler tillitsvalgte og/eller vernetjenesten på vegne av ansatt. I begge tilfeller ofte uten at enkeltpersoner står frem eller konkrete nok hendelser er beskrevet. Ikke sjelden er dette saker som har pågått over lengre tid og tilliten mellom lokale ledere på den ene siden og ansatte, vernetjenesten og fagforeningene på den andre er tynnslitt.
Vi har utviklet en strukturert metode for hvordan virksomheten i tett samarbeid med vernetjenesten og fagforeningene kan jobbe seg ut av en slik situasjon. Metoden skaper trygge rammer for de involverte, gjenoppretter tilliten mellom ledelsen, fagforeninger og vernetjenesten og sikrer mest mulig læring for alle involverte.
Type kurs: Bedriftsinternt
Varighet: 1 eller 2 dager
Kurset passer for Ledere, verneombud, tillitsvalgte, HR - og HMS-rådgivere
Kursinstruktør: Lars Asle Einarsen, Organisasjonspsykolog og Spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi
Påmelding: Påmeldingsfrist er 14 dager før kursstart. Du vil motta bekreftelse på din påmelding innen to arbeidsdager etter påmelding. Din påmelding er bindende når den er mottatt hos oss. Ved ledige plasser tar vi imot påmeldinger tett opp mot kursdato.
Fakturering: Vi ber deg legge ved korrekt fakturainformasjon ved påmelding til våre kurs. Kursene blir etterskuddsvis fakturert, med 14 dagers forfall.
Avbestilling: Ved manglende oppmøte eller avmelding senere enn 14 dager før kursstart, belastes 100 % kursavgift. Ved avmelding senere enn fire uker før kursstart, belastes 50 % av kursavgiften. Hvis du ikke kan stille på kurset, kan plassen overdras til en kollega fra samme firma uten ekstra kostnad.
Kansellering: WorkPlaceDevelopers forbeholder seg retten til å avlyse kurs eller kansellere kurs ved for få påmeldte eller andre forhold utenfor vår kontroll.